Bilvärlden

BLOGG

Det finns stora biltillverkare som har egna avdelningar för tuning och optimering av företagets egna modeller & så finns det mindre firmor som är specialiserade på & trimmar/förbättrar antingen ett specifikt bilmärke eller flera olika märken. Nedan följer några exempel.

Jag har förvisso sett och upplevt en hel del genom åren men det finns mycket kvar jag vill se och uppleva. Således kommer här min bucketlist som är kopplad till bilar, motorer & andra motorfordon.

Engine Swaps & Sleepers

Underbart galet

Någon gång i en inte allt för avlägsen framtid, när tid och resurser finns, skall jag göra nått galet motorbyte. Alltså slänga i en överpotent motor i någon liten o lätt farkost alt. en V8 i en Volvo eller liknande... Om man nu får för alla miljötalibaner som trots extremt litet folkstöd tycks bestämma det mesta i Svedala. 

Nåväl, här nedan lite klipp på underbart vansinne....






I nedan Youtube-klipp står det 4:08 in i filmen att det är en Toyota Camry på 600 hk men det är fel. Det är en Honda Odyssey (minivan) på 1000 hk.


Åsså lite bilder på fabriksbyggda "sleepers". Bilar som man, som icke bilnörd, vid en första anblick kanske inte tror är fullt så potenta som dom de facto är.
Håll till godo.... 

Volvo S60R

Vid en första anblick ser det kanske ut som en vanlig S60 men R-versionen är mycket hårigare än en vanlig S60. Den har från fabrik 300 hk och 400 nm samt fyrhjulsdrift via Haldexkoppling. Om man vill (vara etter värre) kan man via ett mycket enkelt ingrepp genom OBD II och en PPC från ex BSR ge kärran drygt 350 hk och ca 480 nm. Slänger man sedan på ett flow avgassystem, andra spridare, high performance tändstift och ett sportluftfilter (ca 380-390 hk o 500 nm) så kör man ifrån rätt många när rödlyset blir grönt.

Ett så kallat aktivt chassi (Four-C, Continously Controlled Chassis Concept) med lägena Comfort / Sport / Advanced för bättre väghållning.

  • Brembo fyrkolvsok och 330 mm bromsskivor (vilket kräver fälgar på minst 17 tum)
  • Blå mätartavlor
  • Sexväxlad manuell växellåda alternativt femstegad eller sexstegad automatiskt växlad låda
  • Annan front med mindre och runda dimljus, andra strålkastare och annan grill
  • Egna lackfärger och egen läderklädsel som inte går att få i standardmodellen
  • Ett "R" i fronten och baktill (ibland också på listen i framskärmarnas nederkant) avslöjar att det finns lite extra pulver...

Jag nördar gärna in på färgkombinationer som jag tycker är "rätt" för olika bilmärken och modeller (ex. röd på Ferrari osv). En R-modell av S60 & V70 (finns en motsvarande R-version av V70 se bild men den avslöjar att den är potent mer än S60R) skall i mitt tycke ha den något extrema kombinationen "Flashgreen"-lack & Atacamaläder (se bild). Den kombon är nog inte för alla (särskilt om man är en Jante-hunsad svensk) och en riktig sleeper skall väl egentligen ha neutrala (läses tråkiga) färger men smaken är som baken... Alla har en egen (eller var det att den är delad..hehe).  

Volvo S60 R
Volvo S60 R
Volvo V70 R
Volvo V70 R

Dodge OMNI Shelby GLHS


En klart "udda fågel" som jag personligen aldrig sett på svenska gator. Med det sagt betyder det inte att det inte finns en eller flera som rullar på svenska vägar. Jag ställer mig dock tveksam till att det finns någon i Sverige eller ens Europa. Om det finns någon/några är dom väldigt ovanliga här, det byggdes nämligen bara 500 st.

Fakta:
Det är en Shelbyförädlad Dodge Omni GLHS.
GLHS som faktiskt står för "
Goes Like Hell S'more" (det finns en modell GLH som således betyder Goes Like Hell). 
Motorn i denna är en 2,2 liters turbomatad fyra med ca 175 hk & ca 240 nm.
Den gör 0-100 km/h på ca 6,5 sek och toppfarten ligger runt 245 km/h. Ett populärt tillval till dessa var ett MOPAR Performance Stage II Computer (Logic Module) kit.
Detta kit gav denna lilla raket ca 205 hk & 335 nm & då klarades 0-100 km/h på ca 6 sekunder blankt och toppfarten blev ca 260 km/h. Sanslösa siffror på en liten fyradörrars hatchback.    

Dodge OMNI Shelby GLHS
Dodge OMNI Shelby GLHS

Ford Taurus SHO


Detta är väl en bil jag borde äga då SHO är mina initialer...hehe. SHO står förövrigt för "Super High Output". Den senaste versionen (första gen. kom redan 1989) drivs av en 3,5 liters *Ecoboost V6.a med dubbla turboaggregat. Den ger i fabriksversion 365 hk & 475 nm. Den gör 0-100 km/h på 6 sekunder blankt och tyvärr är den strypt till en toppfart av 180 km/h men det är nog ganska många som tagit bort den spärren. Det finns många trim-kit och uppgraderingar (systemvara) via pc. Många verkar välja en amerikansk programvara (skruvar upp turbotrycket mm) som ger ca 400 hk. Det faktum att du troligen aldrig hört talas om denna Ford trots att den funnits i olika versioner sedan 1989 gör den till en sann sleeper. Lite kuriosa är att denna Ford var MiB agenternas tjänstebil i "Men in Black 3"   


Ford Taurus SHO
Ford Taurus SHO

GMC Typhoon & Syclone

Dessa tillhör två av mina favoriter. Ganska diskreta "bestar" som går som skållade troll. I princip samma bilar men den ena är en pickis & den andra en sorts SUV...typ! Drivs av en 4,3 liters V6 med en Mitsubishi TD06-17C turbo för bättre "andning".
Dem genererar 280 hk och 475 nm i fabriksutförande. Mycket tacksamma att trimma så de få exemplar som letat sig hit upp till den kalla Nord är inte sällan bestyckade med div. trim. 
GMC Typhoon baseras på GMC Jimmys Kaross och GMC Syclone på GMC Sonoma.
 
SYCLONE - Tillverkades endast år 1991 (några enstaka exemplar byggdes 1992). Den mest åtråvärda av alla Syclones är Marlboro Syclone som har targatak och lite annan extrautrustning. Dessa byggdes dock bara i 10 ex. så dom är i princip omöjliga att få tag på och säljs dom pratar vi förmodligen sjusiffrigt belopp. Pinnar iväg till 100 blås från stillastående ngt snabbare än sitt syskon Typhoon som väger ngt mer. Klarar således 0-100 km/h på 4,9 sekunder. Bilen är 4WD och samtliga Syclone & Typhoon kommer utrustade med en automatlåda från fabrik.      

GMC Syclone Marlboro Edt.
GMC Syclone Marlboro Edt.

TYPHOON - Har samma motor och 4WD som sitt syskon Syclone men det skiljer lite på automatlådorna från Borg-Warner. Typhoon byggdes i sammanlagt 4697 ex. primärt under åren 1992-93 (byggdes 6 st "för-modeller" år 1991).
Prestandamässigt är den något "slöare" än sitt syskon Syclone. "Suven" gör 0-100 km/h på 5,5 sekunder och toppar ca 210 km/h. Faktum är att det finns så många olika uppgifter om prestanda kring dessa ikoniska 90-talister att det är svårt att veta vilka siffror som stämmer?

Man kan väl sammanfatta med att dom "rör på sig" rätt bra....
Kuriosa: Clint Eastwood äger en Typhoon. 

GMC Typhoon
GMC Typhoon
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång