Volvo S60R
Vid en första anblick ser det kanske ut som en vanlig S60 men R-versionen är mycket hårigare än en vanlig S60. Den har från fabrik 300 hk och 400 nm samt fyrhjulsdrift via Haldexkoppling. Om man vill (vara etter värre) kan man via ett mycket enkelt ingrepp genom OBD II och en PPC från ex BSR ge kärran drygt 350 hk och ca 480 nm. Slänger man sedan på ett flow avgassystem, andra spridare, high performance tändstift och ett sportluftfilter (ca 380-390 hk o 500 nm) så kör man ifrån rätt många när rödlyset blir grönt.
Ett så kallat aktivt chassi (Four-C, Continously Controlled Chassis Concept) med lägena Comfort / Sport / Advanced för bättre väghållning.
- Brembo fyrkolvsok och 330 mm bromsskivor (vilket kräver fälgar på minst 17 tum)
- Blå mätartavlor
- Sexväxlad manuell växellåda alternativt femstegad eller sexstegad automatiskt växlad låda
- Annan front med mindre och runda dimljus, andra strålkastare och annan grill
- Egna lackfärger och egen läderklädsel som inte går att få i standardmodellen
- Ett "R" i fronten och baktill (ibland också på listen i framskärmarnas nederkant) avslöjar att det finns lite extra pulver...
Jag nördar gärna in på färgkombinationer som jag tycker är "rätt" för olika bilmärken och modeller (ex. röd på Ferrari osv). En R-modell av S60 & V70 (finns en motsvarande R-version av V70 se bild men den avslöjar att den är potent mer än S60R) skall i mitt tycke ha den något extrema kombinationen "Flashgreen"-lack & Atacamaläder (se bild). Den kombon är nog inte för alla (särskilt om man är en Jante-hunsad svensk) och en riktig sleeper skall väl egentligen ha neutrala (läses tråkiga) färger men smaken är som baken... Alla har en egen (eller var det att den är delad..hehe).