Köpa begagnad bil
Hur svårt är det?
0-10 000 kr
I denna priskategori bör du kunna mecka en hel del. Så kan du inte det alt. känner ingen som kan så spara lite mer pengar och köp en lite dyrare/bättre bil.
10-30 000 kr
Många jag känner, som inte har något egentligt bilintresse eller bilkunnande, brukar bäva inför köp av begagnade bilar. Jag vet inte hur stor procent av bilköparmarknaden som är just begagnatköp men misstänker att det är en hyfsat stor procentsats. Givetvis flockas det oseriösa idioter till denna marknad då det trots allt handlar om stora pengar, så oron är befogad.
Jag tänkte således ge lite tips utifrån lång egen erfarenhet av att köpa och sälja begagnade kärror. Man kan, om man vill och ids, vara hur noggrann som helst men det brukar skapa viss irritation hos säljaren om man håller på att kolla upp en bil för 15 000 spänn i 2 timmar. Här får helt enkelt sunt förnuft råda. Är du spekulant på en bil som kostar 10-20 000 kronor kan du inte räkna med att det är en felfri och rostfri pärla. Det blir lite fånigt att påpeka smårepor och minimala rostangrepp i den prisklassen. Knackande motor och blå eller vit rök är en sak men, som sagt, lite rost i hjulhuset och blästrade strålkastare "ingår" i detta pris-segment.
På dylika bilar bör man kolla de stora sakerna (motorn, bärande delar och senaste besiktning så att bilen inte är belagd med körförbud osv) och även ägarförhållanden måste man checka så man inte får besök av den egentliga ägaren när man pröjsat s.a.s.
Gör en grov översyn kring rost i bärande delar, kolla om däcken är snedslitna (dvs inget mönster på ena sidan däcket), oljans färg o lukt, glykolens färg o lukt, starta o be en kompis kolla avgaserna när du startar (blått, vitt och svart moln ur avgasröret är inget bra på en bensinare = skippa köp), kör en 15-20 min och håll koll på temperaturmätare, oljelampa och ev. varningslampor. Känn om det är onormala vibrationer, bilen drar snett eller skakande ratt både under färd o när du bromsar.
Nöjd?
Isf. skriv ett enkelt kvitto och kolla upp leg på säljaren & att denne är aktuell ägare alt. säljer åt någon annan (ring isf. rätta ägaren). Går att få tag på registrerad ägare via appen "Mina fordon".
Jag avråder alla att köpa bilar i prissegmentet 0-30 000 kr av bilhandlare. Bilhandlaren lägger på allt mellan 25-50 % på priset han köpte in bilen för så bilar som kostar ex. 15 000 kr hos "Hederlige Harry" är utan tvekan vrak. I dessa prisklasser köper man privat... Punkt!

30-75 000 kr
Enligt mig den svåraste prisnivån.
För många är det ganska mycket pengar och en nivå som sällan etablerade märkeshandlare har bilar inom. Det gör att risken att bli lurad är hyfsat stor. Många oseriösa bilhandlare "opererar" i detta segment. Att bli blåst på 50-60 000 kronor svider ganska rejält för många av oss. Å svider det inte så mycket i plånboken så blir man i alla fall rejält förbannad när man inser att man blivit lurad. Således krävs det att man snäpper upp sig lite från förra prisnivån. Noggrannare bakgrundskoll och är man inte själv en fena på bilar bör man ta med sig någon som har bra koll.
Väljer man en bilhandlare gör man klokt i att kolla "svarta listan": https://www.radron.se/svarta-listan/ (denna lista var gratis förr men kräver prenumeration numera).
Men möjlighet till riktiga fynd är också stor i denna prisklass. Dessa fynd gör man dock på den privata marknaden för "Hederlige Harry" vet när han snubblat över ett fynd och prissätter därefter. Det kan finnas många orsaker till låg prissättning på fina bilar. Som ex. kan man ta dödsbon, skilsmässor, sjukdom, okunskap, bråttom att sälja av olika anledningar (utlandsjobb), studier, nyss fått barn...etc. Men det skadar inte att hålla ögon & öron öppna och lusläsa annonser, sajter, biltidningar eller bara höra sig för på sociala medier, bland kollegor/studiekompisar och släkt o vänner om man är på jakt efter en bil. Har man tur hittar man ett fynd... eller tur är det överlag inte. Det är en förmåga att kunna förstå när man hittat fyndet. Har man inte själv den förmågan frågar man någon som "kan bilar".
Man bör också ha is i magen men inte vänta för länge vilket är lättare sagt än gjort. Våga pruta utan att skämmas eller känna sig pinsamt dum är också en god egenskap. Själv är jag för dum för att skämmas eller så skämdes jag "klart" som blygt och känsligt barn o ledsnade på den känslan av att missa chanser, inte vet jag? Nåväl, nu prutar jag hej vilt och tycker det är lite kul.... Man måste ju prova i.a.f. tänker jag.
Men hur gör man då?
Jag går "all in" och inte sällan hade jag papper med mig de första 30 bilarna jag köpte men numera har jag listan i skallen och vet vad jag skall lyssna och kolla efter.
Här nedan är en ganska heltäckande beskrivning på hur jag går tillväga. Det kan förefalla mycket men har man väl memorerat (alt. tar med sig en minneslapp) så blir det ett "flow" i undersökandet som går hyfsat snabbt. Fast egentligen spelar det ingen som helst roll hur lång tid det tar. Det är ju du som håller i taktpinnen och som har stålarna. Drygar sig ägaren och stressar på dig = Gå därifrån!
Nåväl, här kommer mitt tillvägagångssätt:
- Börja med att ta en
överblick, kolla att bilen är rak i plåten, ojämnheter kan dölja en krockskada (förr testade man efter spackellagningar med magnet men nu är ju det mesta plast).
- Kolla så att bilen inte är varmkörd när du kommer. Är den det så är den
antagligen svårstartad när den är kall eller så går den dåligt innan den blivit
varm.
- Starta motorn öppna huven och titta och lyssna. En äldre bil låter ju mera men
det skall vara rimligt.
- Håll koll på temp-mätaren, blir den varm väldigt fort
eller alldeles för sakta? Båda kan tyda på flera problem allt ifrån dålig
termostat till att den är på gränsen till att skära ihop.
- Är den ren i motorrummet? Men inte så ren att den ser ut att nyss fått en
motortvätt, då kan det vara något läckage som man vill dölja.
- Öppna locket till
expansionskärlet eller kylaren och titta och lukta. Kylarvätskan skall inte
vara grumlig. Mycket bubblor och eller lukt av avgaser tyder på kass
topplocks-packning.
- Dra upp oljestickan och titta på oljan, den skall vara svart om
den inte är nyss bytt. Är oljan bytt men inte oljefiltret (titta och se om det ser
nytt ut) kan det vara ett tecken på att säljaren försöker dölja något eller att
bilen tar mycket olja. Lossa locket till oljepåfyllningen, där skall vara rent,
en grå eller beige gegga tyder på att vatten hamnar i oljan. Kan vara kass
topplock-packning.
- Med motorn igång sätt handen för avgasröret, det skall var tätt
och får inte pysa ut någonstans. Du ser också då om det är mycket fukt eller
sot i avgaserna. Kolla avgasernas färg. Skall var gråaktiga nästan osynliga när
bilen är varm och på tomgång.
Mycket:
Vit rök = vattenånga eller defekt topplockspackning
Blå rök = suger olja kolvringar/ventilstyrning
Svart rök = för mycket bränsle ex. insprutarfel
- Ryck i hjulen, känn efter glapp.
- Kolla om däcken är snedslitna.
- Gunga på bilen
i alla fyra hörnen och kolla att stötdämparna är ok.
- Kryp litet på marken och knacka i plåten i underredet, ta i litet så du märker
om där är rost. Protesterar ägaren så gå din väg, då vill han inte att du
hittar den fusk-lagade rostskadan.
- Kolla inne i bilen lyft på mattor (inte bara gummimattan) är där fuktigt?
- Kolla avslöjande detaljer så som nedsuttna säten, slitna pedalgummin, sliten ratt mm. Stämmer
slitaget med milen? Mycket slitage med lågt mil-tal kan tyda på backad
mätare. Ta fram dina kopior på besiktningsprotokollen och kolla milen som är
angivet på dessa, det på mätaren skall naturligtvis inte vara lägre. Är det
lägre på mätaren fråga säljaren om han har kvitto på den utbytta mätaren och ha
roligt åt hans bortförklaringar.
- Kolla lampor (ALLA, inte bara halvljuset) funkar det som det skall?
- Provkör, en rejäl runda, inte bara runt kvarteret. Be säljaren att han åker med
då kan du påpeka missljud, obalans mm. Kör gärna i litet gupp/farthinder så du
känner hur den uppför sig på annat än slät asfalt.
- När du kör så dra en bit på växlarna så att du märker att motorn går ok vid
alla varvtal.
- Testa bromsarna ordentligt. På rak väg utan trafik gasar du upp i hyfsad fart
sedan så bromsar du ganska hårt, drar bilen åt något håll? Låser något hjul
före de andra? Gör samma test med handbromsen.
- Kolla kopplingen, stå stilla på tomgång håll på bromsen och med ettan i så
släpper du sakta upp kopplingen, slirar den mycket eller är den så bra att
bilen får motorstopp? När du kollar bilen var inte rädd för att smutsa ned dig, tvål är billigare än
reservdelar och verkstadskostnader.
- Slutligen, åk inte själv. Be en kompis köra dig. Det bäst att komma i bil,
kommer du gående eller till en station (buss, t-bana, tåg) så avslöjar du att du är beredd på köp och det blir svårare
att pruta. En kompis (helst bilkunnig om du inte är det själv) kan stå bredvid
när ni kollar på saker och se bekymrad ut och så kan ni "diskutera",
så säljaren hör det, vad det kostar att fixa alla fel ni hittar. Bättre
prutläge då.
När man handlar begagnat av
privatpersoner är naturligtvis swish eller direkt överföring att föredra. Postväxel kan även vara bra om man är beredd att betala det begärda priset. Det är ju
litet svårt att pruta om man har med sig en postväxel på summan som stod i
annonsen. Det är heller inte lämpligt att titta på bilen en dag och säga att
man vill hämta och betala nästa, många säljare kommer då att säga att då kan de
ej hålla den. Det är tyvärr alltför vanligt att folk som säger sånt inte
dyker upp. Det kan ju också vara så att säljaren passar på att ta sig en
rallyrunda om han vet att bilen hämtas nästa dag.
Handlar du begagnat på bilfirma (usch, 25-50% dyrare än privat) så fungerar
postväxel/swish oftast bra och du bör kunna lägga en handpenning om du inte har med dig hela summan. På firmor (de seriösa) är
det minimal risk att något händer med bilen till nästa dag.
Legitimation & skrivet kvitto är en självklarhet. Att du kollat upp bilen via appen "Mina fordon" är såklart också en självklarhet.
..... Å svårare än så behöver det inte vara. Ett annat tips är att kolla i Teknikens Världs "Stora Begbilboken" (jag har 12 st), givetvis ett exemplar där den bil du är intresserad av testas . Den har kommit ut årligen sedan slutet av 90-talet och där har Teknikens Värld samlat sina begagnat-tester av mängder av bilmärken. Brukar finnas på bibliotek och beg.testen finns även (oftast) på webben men brukar då kosta en slant att ladda ner (om man inte hittar en torrent förstås men sånt är ju olagligt så jag skulle aldrig tipsa om det).

