Tysk & Svensk Prestanda
Det finns stora biltillverkare som har egna avdelningar för tuning och optimering av företagets egna modeller & så finns det mindre firmor som är specialiserade på & trimmar/förbättrar antingen ett specifikt bilmärke eller flera olika märken. Nedan följer några exempel.
BMW
BMW.s (Bayerische Motoren Werke) egna avdelning för trim kallas BMW M där M ursprungligen stod för "Motorsport". Egentligen är det inte en avdelning utan ett helt dotterbolag till BMW. Detta bolag sysslar med att utveckla och producera högpresterande fordonsteknik.
År 1972 bestämde sig BMW:s styrelse för att starta dotterbolaget Motorsport GmbH (ungefär samma som AB i Sverige). Bolaget skulle ta hand om BMW:s motorsportsatsningar. Först ut blev modellen 3.0 CSL, som gav BMW en rad vinster i olika europeiska motortävlingar. I slutet av 70-talet blev dessutom BMW 3.0 CSL godkänd för gatukörning. Å det blev början på ny era av prestandabilar från BMW.
Företaget började så småningom att byta karaktär, från Motorsport GmbH till M GmbH, där man alltså inte hade all betoning på motorsport utan även på gatbilar. 1978 visade BMW M under Paris Motor Show upp deras första bilmodell med beteckningen M - BMW M1.
Sedan dess har en rad olika M-modeller presenterats, däribland M535i, M635, M3, M5, M6 samt prototyper som M8.
Även Z-modellerna blev "masserade" av M.s ingenjörer och motorspecialister.
På senare tid har även M2 kommit ut på marknaden.
Samtliga BMW M-modeller utrustas, på diverse ställen, med BMW M:s karaktäristiska emblem i vilket färgerna turkos, blå och röd ingår.
M Power, vilket är BMW M:s motto, antyder bland annat att kraften hos den specifika M-modellen kommer från just BMW M.

Vi håller oss kvar i Tyskland ett tag och tittar på 4 välkända "tyskar" till.
MERCEDES-BENZ
Mercedes-AMG är ett dotterbolag till Mercedes-Benz, som på samma sätt som BMW M utvecklar bl a högpresterande motorer. Bokstäverna AMG står för grundarnas namn Hans Werner Aufrecht och Erhard Melcher samt Aufrechts födelseort Großaspach. Firman startades 1 juni 1967 i Burgstall inte långt från Stuttgart. År 1976 flyttar firman till den närbelägna orten Affalterbach. successivt utökar Mercedes-Benz sitt samarbete med AMG, och AMG.s produkter säljs nu genom Mercedes-Benz återförsäljarnät. Användningen av AMG-motorer är utbredd även bland icke-Mercedes-baserade bilmodeller, exempelvis hos Pagani Zonda. Brabus är ett fristående företag som också förädlar bl a Mercedes modeller. Brabus är dock inte kopplat till Mercedes-Benz på samma sätt som MB.s dotterbolag AMG.
De flesta av AMG.s modeller har modellbeteckningen - två siffror - AMG på bakluckan. Ex C43 AMG där "43" står för volym på motorn.
Således drivs C43 AMG av en 4,3 liters V8.

AUDI
Quattro GmbH är Audis avdelning med fokus på prestanda. Avdelningen skapades 1983. Namnet quattro tog man från den extremt framgångsrika rallybilen med just namnet Audi quattro (som även fanns som gatbil). Sedan dess har quattro, förutom att vara Audis varumärke för fyrhjulsdrivning, varit synonymt med prestandamodeller (samma som M för BMW och AMG för Mercedes). År 2016 bytte prestanda avdelningen namnet från quattro till Audi Sport. På bilsalongen i Paris 2016 berättade Stephan Winkelmann att han inte längre är vd för quattro GmbH utan för Audi Sport. Prestanda-divisionen bytte helt enkelt namn. Audi Sports fokus skulle bli R8 och RS-modeller framöver.
Audi har sedan 2017 krånglat till modellbeteckningarna nått fantastiskt så det tänker jag inte gå in på här men är man intresserad av det kan man läsa mer på teknikens världs sajt: https://teknikensvarld.se/audi-byter-ut-modellversionsbeteckningar-baseras-pa-effekt-526253/
Historien bakom Audis prestandasektion är mycket kopplat till deras framgång inom racing och rally. Jag skulle hemskt gärna äga någon av Audis RS-modeller i framtiden ex. den kompromisslösa RS4 - Brutal best i "gå bort kostym"... Som den nostalgiker jag är vill jag isf ha första generationens RS4 årsmodell 2001. Lite av en sleeper som drivs av en V6.a med dubbla turboaggregat. Motorn har "masserats" till 380 hk av Cosworths tekniker. Många vill hellre ha den ikoniska RS2 som utvecklades i samarbete med Porsche men jag gillar RS4.an bättre.... Helst mörkblå med svart skinnklädsel som på bilden.....mumma!


OPEL
Opel Performance Center (OPC) har hand om Opels aktiviteter inom motorsporten. Opel Performance Center hette tidigare Opel Motorsport.
Opel har bl a deltagit i standardvagnsmästerskapet ITC/DTM vars mästerskap man vann 1996 i överlägsen stil med modellen Calibra, vid en av tävlingarna på Norisringbanan var alla de första fem bilarna över mållinjen Opel Calibra.
1995 vann man även Brittiska BTCC med Vectra.
Från år 2000 är OPC Opels specialavdelning som utvecklar supersportversioner av de flesta av Opels modeller. De båda minibussarna Meriva och Zafira har i OPC-versioner varit de starkaste och snabbaste bilarna i världen i sina respektive klasser, nästan helt utan någon motsvarighet i bilvärlden. Även Vectra OPC var under några år världens starkaste och snabbaste framhjulsdrivna bil. I dag är den snabbaste OPC-modellen Insignia OPC med en toppfart på 274 km/t.
2012 kom Astra GTC OPC med 280 hk som tagits fram i samarbete med Opels gamla samarbetspartner Brittiska Lotus och som skall vara speciellt utvecklad för maximala prestanda på tävlingsbanor.
När det gäller OPC skall man skilja på begreppen "OPC-line" & "OPC".
OPC-line är ett utrustningspaket som finns som tillval till vanliga Opel modeller, alltså OPC-line bilar är inte optimerade äkta OPC bilar s.a.s.
OPC bilarna låg länge ganska lågt i pris i jämförelse med sina svindyra landsmän (BMW-M, Mercedes-AMG och Audis RS bilar) men börjar nu stiga i pris även dem. Å dum som man är tjackade man ingen för 6-7 år sedan.
En OPC-Opel skall såklart ha den karakteristiska blå lacken.


VOLKSWAGEN
Historia:
År 1932 byggde Ferdinand Porsche den första prototypen för firman Zündapp, en bil med luftkyld 5-cylindrig stjärnmotor monterad bak. Den 17 januari 1934 överlämnade Porsche ett förslag om en folkbil - Volkswagen - till den tyska riksregeringen. I början av 1934 visade Porsche sin idé med en luftkyld bakmonterad motor för firman NSU. Visionen var att folkbilen skulle rymma fyra personer, ha en toppfart på cirka 100 km/h, klara stigningar på 30 procent, ha bästa tänkbara fjädring och vägegenskaper samt dessutom vara billig i inköp och underhåll. Den 24 februari 1936 var de första prototyperna klara, ritade och byggda i Ferdinand Porsches privata garage. "De har sådana egenskaper att en vidareutveckling tycks kunna rekommenderas" hette det i en testrapport. I början av 1938 fick bilen sin slutgiltiga form i den förserie - VW 38 - som då visade för allmänheten. Den 26 maj 1938 lades grundstenen till Volkswagenwerk, åtta mil öster om Hannover.[1] Porsche lät sig inspireras av Hans Ledwinkas Tatra-bilar och Volkswagen blev senare stämda av Tatra. I Fallersleben i Nordtyskland lät rikskansler Adolf Hitler bygga upp världens modernaste bilfabrik. Fasaden på Volkswagenwerk är över 1,3 km lång. Huset är byggt av rött tegel, och är klassat som byggnadsminnesmärke. Att förknippas med Hitler var väl inte helt lätt att tvätta av sig men Volkswagen lyckades överleva och frodas. Ferdinand Porsche byggde sedermera själv en hyfsat framgångsrik bilmodell som bar hans efternamn.
När det gäller rapp sportighet är förkortningen GTI för alltid förknippat med VW men GTI konceptet skriver jag om i en annan flik på denna hemsida. Volkswagen är ju ett jätteföretag med mängder av avdelningar och dotterföretag etc. Rally & racingdivisioner osv... Någon renodlad avdelning eller dotterföretag som gjort sig ett namn på samma sätt som BMW.s M-företag eller Mercedes AMG har jag dock inte kunnat hitta. Men VW har däremot producerat ett antal prestanda-bestar i flera olika modellsegment.
Här kommer några exempel:
Volkswagen Golf är ju en modell med anor. Man har ju t.o.m. skapat en helt egen bilklass "Golfklassen" där s.k. "Hatchbacks" (kompakt) hör hemma. VW döper ofta sina bilar efter naturfenomen och vindar å således kommer namnet golf från "Golfströmmen" - Havsströmmen som bl a ger norra Europa dess varma vårar o somrar.
Det finns flera rappa varianter av VW Golf men en av de vassaste ur fabriken var Golf R32 (gen. 4) med en V6-motor på 241 hk - Toppfart 247 km/h, 0 till 100 km/h på 6,6 s. Totalt producerades det cirka 14 000 bilar av modellen. Denna raket kom även som generation 5 och då med ngr hästar till nämligen 250 stycken.

En av de snyggaste kärror VW byggt på senare tid är enligt mig Sciroccon. Designen tilltalar mig mycket. Den ser rå och kompromisslös ut. Skulle inte säga nej till "R"-versionen som är en turbomatad 2,0 på 265 hk.

När det kommer till VW.s lite större kärror finns det några "doldisar" som kanske inte alla känner till. Jag har ju en fäbless för nedtonad och dold styrka och finess. Bilar bara det initierade och bilintresserade känner till. Alltså inte någon vräkig bling bling farkost som skriker "se på mig jag är as-snabb och sjukt dyr". Råstyrka, "know how", kompetens, teknik och förmåga förpackat i ett sublimt och nedtonat skal. Gäller inte bara bilar f.ö. då jag har MYCKET svårt för skryt och skrävel utan förmåga att backa upp s.a.s. Jag har lärt mig av livet att ordspråket: "Tomma tunnor skramlar mest" gäller väldigt många och särskilt män. Men åter till VW.s lite anonyma prestandavagnar.
Här kommer några exempel:
- VW Passat W8
- VW Touareg V10 TDi
- VW Phaeton W12
De flesta biltillverkare har inga dotterbolag som förädlar märkesmodellerna på samma sätt som ex. BMW & Mercedes-Benz. Istället har man någon eller några modeller som trimmas av företagets tekniker och ingenjörer. D.v.s. samma tekniker & ingenjörer som jobbar med alla företagets modeller s.a.s. Man har kanske 5-10 anställda som utvecklar företagets högprestandavagnar men då endast deltid. Alltså när företaget bestämmer sig för att producera en lite "fetare kärra" för att ex. skapa reklam kring märket och visa att man minsann kan bygga muskelkärror.
Det är då dessa 5-10 specialister kallas in för att skapa en "best". Ofta har företaget också samarbete med specialfirmor inom området tuning/trim (motorer, väghållning, turbo, avgassystem... etc) och andra biltillverkare eftersom det ofta är en modell som byggs i begränsad upplaga för att som sagt marknadsföra företaget. Då är det inte kostnadseffektivt att skapa en hel avdelning för detta enstaka bygge. Det är överlag väldigt mycket samarbeten inom bilbranschen numera och många moderna bilar delar underreden, karosser, motorer o drivlina mm.
Den fanns en tid då Sverige var ett mycket bra land att leva i. Kanske det allra bästa. Framgångsrikt på en mängd områden (läkarvetenskapen, idrott, tekniska innovationer, diplomati, skolresultat...osv). En tid då skjutningar, gängkriminalitet, äldrerån, tiggeri, gängvåldtäkter, attacker på polis och räddningstjänst, sexuella trakasserier och knivskärningar i skolmiljö mm inte existerade. Bokstavligen aldrig skedde. Den tiden innehöll också två helsvenska biltillverkare - Volvo & Saab. Det var också en era då man antingen var en Saabmänniska eller Volvoägare. Det fanns liksom inte på kartan att du var både och. Det kunde vara ganska infekterade diskussioner män (jo det var faktiskt män på den tiden) emellan kring vilket av märkena som var bäst. Givetvis kom man aldrig fram till någon lösning i frågan men diskussionerna var på blodigt allvar om än med glimten i ögat. Det är förmodligen en hel del 60- & 70-talister som färgade av sina fäder valt det ena eller andra märket än idag. Även om Saab Automobil tyvärr inte existerar längre.
Jag vet att min egen pappa var en Saabmänniska men då han dog när jag var 6 år hann jag inte påverkas i någon specifik riktning och därför har jag aldrig haft någon jättefavorit i bilmärkesvärlden men jag föredrar helt klart Volvo framför andra märken. Det beror nog å.a.s. mycket på att jag har skruvat mest med Volvo så jag kan dom rätt bra. Jag gillar även japaner, tyskar och jänkare. Å har även någon märklig hatkärlek till fransoser? Italienare har jag aldrig haft råd med men en Ferrari är för alltid drömbilen.
Nåväl, här nedan kommer några av Saabs & Volvos lite mer potenta kärror. Jag funderar på att skapa en sida som går lite mer på djupet i ämnena Volvo & Saab. Vi får se...
Saab
Det finns många tuningfirmor som specialiserat sig på Saab såsom Maptun, Nordic Performance & Nordic UHR för att nämna några. Förmodligen för att Saabs motorer och drivlina är mkt tacksamma att modifiera och man kan plocka ut mkt effekt s.a.s. Men här å nu handlar det om Saabs egna skapelser. Jag kommer inte sträcka mig längre än till år 2012 som den "bakåtsträvare" jag är...hehe.
Vi börjar med en Saab 9000 Talladega - I grunden en Saab 9000 Turbo 16 där Saab skrämde upp effekten till 175 hk (160 original) i katalysatormotorn och 192 hk i icke-kat. Detta via ett hack på "turbotrycksskruven". Trycket blev således ca 1,0 bar. Vidare monterade man en ny "svart låda" (APC) som medgav högre effekt. Ett avgassystem med mindre motstånd monterades också. Åsså lite skärmbreddare o annan vinge mm. Dom flesta fick svart lack och röd stripe.

Saabs lite rappare modeller brukar få tilläggsnamnet Aero.
Jag måste tillstå att jag tycker Saab 9-3 generation 2 (2002-2011) är riktigt snygg. Den gör sig också bäst i silvergrå. Förmodligen för jag då kopplar färgen till Saabs historia inom flyget (tänk Viggen). Det finns även en specialversion av 9-3 som heter "Turbo X". Det är en fyrhjulsdriven o turbobestyckad raket med en V6.a på 2,8 liter och 280 hk. Byggdes bara 2000 exemplar av denna Turbo X (och bara under år 2008) varav endast 175 st såldes i Sverige så det är en ovanlig Saab minst sagt.


Apropå Viggen så finns det en Saab jag vill ha mer än någon annan Saab. Lite av en "unicorn" som bara tillverkades i 4600 exemplar. Jag menar såklart den kultförklarade Saab 9-3 Viggen. Motorn i denna hade ökad volym till 2,3 liter och lämnade 225 hk. År 2000 ökades bilens motorstyrka till 230 hk. Övriga förändringar av Viggen mot Aero (som lanserades 2000) var bland annat bättre koppling, hårdare stötdämpare, andra fjädrar och diverse utseendemässiga förändringar, till exempel bakre spoiler. Modellen fanns i sex färger: Lightning-blå, Monte Carlo-gul, stålgrå, silver, svart och laserröd. Denna kärra tycker jag gör sig bäst i Lightning-blå men även stålgrå passar detta "stridsplan".

Utan några längre utläggningar då jag inte är såpass insatt i Saab (ännu) så lägger jag in lite bilder på diverse kraftpaket byggda av Saab. Tycker det är mycket trist att detta unika företag med så mycket historia och innovation inte finns längre.



Åsså finns det Saabar med rejält med pulver....

VOLVO
Volvos rykte är väl inte "sportighet" direkt. "Sossecontainer" "Fyrkantigt tråkig" "Landet mellanmjölks flaggskepp"...osv. Fast egentligen är dessa omdömen oförtjänt. De är rykten och omdömen som bottnar i tankar kring modeller såsom 240, 740 & 940. Ett rykte som förvisso stämde under 70-, 80- & 90-talen. Det var fyrkantiga, sävliga och trygga bilar å inget fel i det men kanske inte så särskilt upphetsande och adrenalinskapande.


Under 1990-talet skedde dock något med Volvos rykte och image. Volvo blev uppmärksammat i BTCC (British Touring Car Championchip) och inte med vilken bil som helst. Rickard Rydell & Jan Lammers rattade varsin kombi (!) i mästerskapet 1994. Närmare bestämt en Volvo 850 GLT Estate. Det blev förstås mästerskapets "snackis". En kombi var inget man sett tidigare i dessa sammanhang. Plötsligt fick man se en Volvo som gick som ett skållat troll...

Rydell fortsatte i BTCC med en 850 Sedan GLT under säsongen 95-96 och senare med en Volvo S40 1997-1999 & STCC (Swedish Touring Car Championship) år 2001.


Visst hade Volvo genom åren haft lite vassare modeller såsom ex. PV 544 Sport, Amazon 123 GT, Volvo 164 E (manuell), 945 Turbo+, V40 T4 och inte att förglömma ikonen P 1800. Men i.o.m modellserien 850 klev man upp ett snäpp vad gäller effekt och prestanda.
De vassa 850 T5 modellerna som i folkmun döptes till T-gul & T-Röd var de snabbaste och vassaste kärror som Volvo dittills hade byggt för vanliga familjer (om än med lite större plånbok än "Svensson") att frakta runt matkassar, Ikeamöbler och barnens idrottsutrustning med. Modellserien 850 ersattes 1997 av V70. Den vassaste V70.n av generation 1 var V70R och var initialt lackad i saffransfärg. Sedemera blev den laserblå (vilket såklart blev T-Blå i folkmun). Denna blåa V70R hade 265 hk, AWD och automatlåda. Den laserblå R-modellen byggdes endast i 333 exemplar. Finns många ombyggda T5.or som påstås vara R-modellen men det finns alltså endast 333 st äkta T-blå.
Successivt har Volvo utvecklat diverse effektmonster och har en egen optimeringsavdelning som heter "Polestar". Så ser man detta lilla märke bakpå en Volvo vet man att den optimerats av Volvo själva.

Vad kan man säga om Volvo i övrigt? Ja precis som med Saab finns en närmast oändlig mängd ombyggda, trimmade och modifierade bilar därute i vårt avlånga land. Så även om Saab inte finns längre som företag och Volvo ägs av utländska koncerner så lever den svenska själen kvar i bilarna som bilnördar (likt jag) bygger om, fixar, trimmar, vårdar och modifierar på olika sätt. Vilken är bäst då? Jadu.... Det lär bara du själv veta. Precis som, mest troligt, din far före dig.