KLASSIKER

Vad är egentligen en klassiker i bilsammanhang?

I traditionell mening är väl en "klassiker" en bil med minst 40-50 år på nacken, gärna fler ändå.

Men för mig är begreppet vidare än så. 

Det innefattar minnen från barndomen/ungdomstiden, en känsla, en doft, ett ljud, ett bildminne, en plats.....etc.

Ergo: Jag tänker inte fastna vid modellåret. Det jag uppfattar som en ganska ny bil kanske ex. min bilintresserade dotter tycker är en "klassiker". Således får betraktaren avgöra vad han eller hon anser vara en klassiker. Således inga pekpinnar kring vad som är "rätt" eller "fel".  

GTI

Förkortningen GTI får det nog att vattnas lite extra i munnen hos vissa av oss. Bokstäverna står för Gran Turismo Injection. Oftast är det kompakta bilar med starka motorer och tufft yttre man tänker på. Men benämningen finns även på större bilar ex. Citroen CX 2400 GTI och mindre bilar (än den s.k. "Golfklassen" där GTI är vanligast) såsom ex. Suzuki Swift GTI. Men den första bil de flesta kommer att tänka på är nog just VW Golf GTI. Det var också VW som skapade begreppet GTI via sin Golf GTI anno 1975 (presenterades vid Frankfurt Motormässa detta år).

I kölvattnet av denna ursprungs-GTI kom sedan en uppsjö av andra GTI-bilar. Alla med rapp motor och 100 % körglädje. Nedan följer några klassiska GTI.s Tilläggas skall att några av nedanstående bilar kom innan begreppet GTI men jag tar med dessa ändå då dom passar in i klassen s.a.s. jag tar inte med tekniska detaljer kring kompression och bränsleförbrukning mm. Detta är "busbilar" och då är bara hästkrafter, acceleration och topphastighet intressant...hehe! 

VW Golf GTI Mk1
VW Golf GTI Mk1

VW Golf GTI uppstod som ett projekt iscensatt av Anton Konrad och Alfons Löwenberg på VW. Syftet var att ta fram en "Högpresterande Golf". Senare tillslöt även Gunter Kühl, Herbert Schuster, Hermann Hablitzel, Jürgen Adler, Horst-Dieter Schwittlinsky (som myntade GTI som akronym), och Franz Hauk (motorutvecklare).
Tanken var att det skulle produceras 5000 GTI.s men det blev 462 000 tillverkade Mk1 till slut. 
Ursprungsmotorn i GTI hade 108 hk. Den blygsamma vikten 810 kg gav att bilen gjorde 0-100 km/h på 9,2 sek. Toppfarten var ca 180 km/h via en fyrväxlad låda. Senare borrades motorn upp något och gav 112 hk och den utrustades med fem växlar istället för 4 med marginellt bättre prestanda som resultat. Senare kom "hårigare" versioner men detta är originalet. Själv hade jag en GTI 16V Mk3 (150 hk) en kort period. Ägde den inte men fick låna den under ca 2 månader. Solid bil som gick hyfsat fort för perioden.   

GTI Mk3
GTI Mk3

Nissan Cherry Turbo
Nissan Cherry Turbo

Denna bil från Nissan var lite av ett hastverk. Bilens syfte var kristallklart - Konkurrera med VW Golf GTI. Den bedömdes av dåtidens motorjournalister som rolig att köra vid en första bekantskap även om det krävdes ivrigt växlande för att hålla turbon i gång. Den var dock inte kul att äga då ingångspriset ansågs för högt och service krävdes var 500:e mil. Bilen gjorde 0-100 km/h på 8,4 sek. och toppade ca 180 km/h.


Renault 5 GTE
Renault 5 GTE

Dåtidens motorjournalister tyckte detta var en trevlig vagn... Tills de ställde den mot landsmannen Peugeot 205 GTI  som sopade banan med "kusinen" Renault. Den största kritiken rörde motorn som ansågs rå och lite klen.
Prestanda: 0-100 km/h 9,3 sek. Toppfart 185 km/h. 


Peugeot 205 GTI
Peugeot 205 GTI

Många anser 205.an vara den bästa GTI.n. Jag kan förstå detta. Jag har själv ägt en men var dum nog att sälja den vidare. Nu skenar priserna. Ute i Europa verkar man beredd att betala fantasisummor för en fin lågmilad 205 GTI. Bilen finns med antingen 1,6 liters rova eller 1,9 liter. Vilken som är bäst tvistas det flitigt om men personligen håller jag 1,9 liters som favorit. Motorn på 1,6 liter producerade ca 105 hk som ny medans 1,9.an gav 122 hk med kat. och ca 130 hk utan kat. 
Prestanda:
1,6 - Acceleration 0-100 km/h = 9,5 sek.
1,9 - Acceleration 0-100 km/h = 8,5 sek. (med kat.) & 7,8 sek. (utan kat.)

Det finns också en mycket ovanlig version av 205.an, en "best" som bara gjordes i 200 exemplar. För att tävla i den mest avancerade klassen Grupp B behövde Peugeot ta fram en speciell version av 205, som hade mittmotor och fyrhjulsdrift. Bakre delen av karossen kapades bort och ersattes av en rörramskonstruktion. Motorn baserades på blocket från dieselmotorn som var kraftigare i konstruktionen. 200 civila exemplar byggdes för att säljas till vanliga köpare, medan resten användes som tävlingsbilar. Orsaken till denna begränsade upplaga var en märklig regel kring Grupp B rallybilarna (blir en egen sida om denna era av rally framöver). Tillverkarna av dessa monster till rallybilar var tvungna att producera 200 gatuversioner av rallybilen för att få ställa upp s.a.s. Därav skapades dessa "Unicorns". Alla Grupp B rallybilarna har således 200 motsvarande gatuversioner. Bilen såldes med strypt motor på 197 hk. Vikten var låg (ca 680 kg) så 0-100 km/h går på 6,6 sek. Däremot var det extremt lätt att ta bort strypningen på bilens motor vilket med några enkla justeringar gav ca 380 hk och helt andra siffror gällande acc och toppfart.

Men dessa bilar är närmast omöjliga att få tag i och om dom vid enstaka tillfällen säljs pratar vi fantasisummor. Nedan just denna mytomspunna gatuversion av Grupp B rallybilen
Peugeot 205 T16   

Peugeot 205 T16
Peugeot 205 T16

En annan bil i detta segment nog många minns är Ford Escorts XR3i. En ganska skojsig bil som var hyfsat rapp under för den eran (Mk III). Jag måste säga att denna modell av Ford var förvånansvärt hållbar och driftsäker (för att vara en Ford). Jag ägde aldrig en XR3i men väl en 1.6 liters. Enkel och hållbar teknik. Dock rostbenägen som alla 70- & 80-tals bilar. Modellen ackompanjerades så småningom av motsvarande modeller uppåt och nedåt i modellhierarkin, Sierra XR4i och Fiesta XR2i respektive. Någon XR3i-version fanns dock varken av cabrioleten, kombin eller sedanen Orion. Senare Ford Escort (och Focus) blev etter värre, då med tillägget RS.
Prestanda: 105 hk, 0-100 km/h 9,7 sekunder och toppfart ca 185 km/h

Ford Escort XR3i
Ford Escort XR3i

Hondas lilla raket hette CRX VTEC.
VTEC var värstingen s.a.s. med en 1,6 liters 16V "fyra" på 150 hk. Den gjorde 0-100 km/h på 7,8 sekunder och toppade 215 km/h.


Citroen Visa GTI fanns bara som 5 dörrars. Den delade motor med Peugeot 1,6 GTI. Modellen importerades aldrig till Sverige dock. Prestanda 105 hästar, 0-100 på 9,3 sekunder och en toppfart på 175 km/h.


Opels bidrag till klassen hette Kadett GSI.
"Motorn förstör alltsammans, dum, lat och omöjlig", kommenterade Teknikens Värld Opel Kadett GSi i nummer 18/1986. Först vid varvtal kring 5000 r/min kom kraften, och låg utväxling gjorde ljudnivån hög. Fartresurser och väghållning var det dock inga fel på. Kadett av denna generation, kallad E, kom 1985, och redan från början fanns GSi i modellutbudet, senare årsmodeller fick dock större slagvolym och fler hästkrafter (130 i stället för 115). När Kadett E lades ner 1993 var det också vägs ände för modellnamnet Kadett (i Europa). Efterträdaren hette Astra, ett modellnamn som lever än i dag. På senare år identifieras också Opels prestandamodeller snarare med tilläget OPC än GSi."  /Teknikens Värld 
Prestanda: 115 hk (senare 130 hk), 0-100 km/h 10,3 sekunder & en toppfart på 200 km/h. 

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång