Drömbilar

Vilken är din?

DRÖMBILAR ENLIGT MIG

FERRARI

Den ultimata 

För mig representerar detta bilmärke den ultimata drömbilen.

Historia:
Ferrari grundades år 1928 av Enzo Ferrari. Företaget har sitt ursprung i racingstallet Scuderia Ferrari, som mellan 1929 och 1938 byggde och tävlade med Alfa Romeo-vagnar. Ferrariemblemet, Il Cavallino Rampante, är en svart häst på gul bakgrund, med bokstäverna S och F, som står för Scuderia Ferrari, namnet på Ferraris tävlingsstall. På Ferraris tävlingsbilar är emblemet sköldformat, medan det är rektangulärt på de bilar som säljs till allmänheten. Företaget övergick 1940 i Auto Avio Costruzioni Ferrari och 1948 startades ett formel 1-stall med det ursprungliga namnet Scuderia Ferrari.

Ferrari började tillverka sportbilar på 1940-talet för att finansiera tävlingsverksamheten. Bilarna är traditionellt lackerade i en röd färg vid namn rosso corsa som närmast kan översättas till tävlingsrött. På den tiden då racingbilar var lackerade för att markera tävlingsstallets hemland, var italienska bilar alltid lackerade i denna röda färg. Färgen användes på den tiden sällan på de bilar Ferrari sålde till allmänheten, men har blivit väldigt vanlig sedan dess, och har rent av ofta något slarvigt fått beteckningen "Maranelloröd". /Wikipedia 

Dino 246 GT
Bakgrund:
Enzo Ferraris son Alfredo "Dino" Ferrari arbetade tillsammans med sin far fram till sin död 1956. Dino led av den ärftliga muskelsjukdomen muskeldystrofi och gick bort endast 24 år gammal. När Ferrari tog upp tillverkningen av mindre mittmotorvagnar i slutet av sextiotalet, marknadsfördes dessa under märkesnamnet Dino, till Alfredos minne. Försäljningen gick ej så bra som man trott mest för att kunderna ville ha namnet Ferrari med i modellbeteckningen. Något som alltså inte ingick i namnet för modellen Dino. Jag personligen tycker denna bil är mycket vacker....


En av världens dyraste bilar - Ferrari 250 GTO

Exemplaret på filmen såldes på Auktion sommaren 2018 för 44 miljoner dollar. Det har även sålts en 250 GTO privat för ca 70 miljoner dollar. 

Evolution

Min egen tanke om Ferrari har ändrats. Givetvis är sannolikheten att jag skulle äga en Ferrari i framtiden i princip lika med noll. Jag kanske skulle ha råd att köpa en begagnad framöver men det är ägandet som dränerar plånboken. Visst skulle jag vinna "Drömvinsten" på Lotto nån gång vet jag vad jag skulle köpa men det förutsätter ju att man spelar Lotto vilket jag inte gör.

Nåväl, fantisera kostar ju i.a.f. inget så here goes. Jo som jag skrev inledningsvis har mina fantasier om en egen Ferrari gått från en tanke om en mittmotormonterad V8 typ en 360 Challenge Stradale (bild nedan) eller en 355 GTB till att bli en tanke om att en Ferrari skall vara en "Grand Tourismo" med frontmonterad V12. För det är nyansskillnad mellan Ferraris racing-arv och deras byggen för den privata marknaden. Enda undantaget och den Ferrari jag dräglar mest över är "Enzon" se bilden högst upp på denna sida. Att får äga en "Enzo" vore helt obeskrivligt häftigt. Men den är i princip omöjlig att köpa för en vanlig dödlig som jag. Å skulle man hitta ett schysst exemplar med bra historik får man nog punga ut med 25-30 miljoner spänn.   

Ferrari 360 Challenge Stradale
Ferrari 360 Challenge Stradale

Så skulle jag vinna en sisådär 120 miljoner skulle jag tjacka en Ferrari 812 "Superfast" (ja den heter faktiskt så). Helt enkelt en best på fyra hjul. Fakta om monstret: Ferrari 812 Superfast har en V12:a på 6,5 liter, 800 hästkrafter som levererar vid 8 500 r/min och 718 newtonmeter vid 7 000 r/min (80 procent av vridet finns tillgängligt redan från 3 500 r/min). När V12:an, som helt saknar överladdning, ger järnet skjuter den iväg 812 Superfast från 0-100 km/h på 2,9 sekunder. Toppfart ca 350 km/h.

En Ferrari skall vara lackad i rött, punkt! Det finns liksom inget annat..... Namnet på den äkta röda färgen är Rosso Corsa. Tävlingsbilarna har däremot ofta en annan nyans som heter Undantaget är Dino här ovan och det beror på att det är en "bastard". Den bär inte namnet "Ferrari" och därav tycker jag den passar bäst i gult. Orsaken till gul färg på Dino är att Ferraris originalfärg var gul. Emblemet med den stegrande hästen har också gul bakgrund. Staden Modenas färg är nämligen gul. Men ganska snart blev tävlingsfärgen röd och för mig är rött på en Ferrari en självklarhet. 

Lamborghini

Man kan ju inte ha med Ferrari utan att även nämna Lamborghini. 

Ferruccio Lamborghini växte upp i en liten by utanför Bologna. Han var tidigt intresserad av teknik och studerade teknik i Bologna. Under andra världskriget reparerade han militärfordon på Rhodos. Efter kriget livnärde han sig genom att bygga om gamla militärfordon till traktorliknande fordon som Italien var i stort behov av. År 1949 började han tillverka traktorer i företaget Lamborghini Trattrice. Han började utveckla traktorer och motorer. Företaget utvecklades till en av Italiens ledande traktortillverkare.  Ferruccio Lamborghini började utveckla en egen sportbil sedan han blivit missnöjd med den Ferrari han köpt. 1963 öppnades en fabrik i Sant' Agata under namnet Automobili Ferruccio Lamborghini S.p.A. Den första sportbilen Lamborghini 350 GT lanserades 1963 tillsammans med Lamborghini 400 GT innan den första stora succén kom - klassiska Lamborghini Miura (1966). 1968 lanserades Lamborghini Espada som blev Lamborghinis dittills mest framgångsrika modell.

Miuran ersattes av supersportbilen Lamborghini Countach 1974. Under 1970-talet drabbades Lamborghini av en svår ekonomisk kris. Detta ledde till att Ferruccio tvingades sälja sitt livsverk. År 1970 var Lamborghini bankrutt och italienska domstol tog kontroll över bolaget och Jean-Claude och Patrick Mimran utsågs till förvaltare. Bröderna Mimran tog sedan över företaget 1984. 

1987 följde Chrysler som ny ägare.

Den framgångsrika och extrema Countach, som tillverkats länge, fick sin efterföljare i Lamborghini Diablo under 80-talets senare hälft. Även den nya modellen fick de karaktäristiska dörrarna från Countach, som öppnades uppåt. Diablo fick under lång tid vara företagets flaggskepp.

Under 1990-talet kom nya svåra tider vilket ledde till Volkswagen/Audis övertagande år 1998. Omstruktureringar och nysatsningar ledde fram till de nya modellerna, den mindre Lamborghini Gallardo och Diablos efterföljare Lamborghini Murciélago.

Lamborghini Diablo
Lamborghini Diablo
Lamborghini Murcielago
Lamborghini Murcielago

Lamborghini närmast legendariske testförare Valentino Balboni bör också nämnas. Han arbetade över 40 år som testförare åt Lamborghini. Han fick också en specialversion av modellen Gallardo uppkallad efter sig. Givetvis i Lamborghinis racinggröna färg med racinghistoriska vita och guldfärgade stripes.

Lamborghini Gallardo LP 550-2 Valentino Balboni edt.
Lamborghini Gallardo LP 550-2 Valentino Balboni edt.

MUSKELBILAR & EUROPEISKA SKÖNHETER

En svunnen era

1956 street rod chevrolet
1956 street rod chevrolet

En fet V8 är svårslaget.

Det fanns en tid när miljöpåverkan, klimathot och bensinpriser var egalt. En tid då begrepp som ABS, Lane Safety System, Park Distance Control, Electronic Stability Control, Adaptive Cruise Control etc. inte existerade. En tid då man faktiskt var tvungen att kunna köra bilen & läsa en karta för att komma ngn vart. En tid då man inte behövde vara datatekniker för att laga bilen. En tid då bilarna såg helt olika ut och var bensinslukande monster + skitkul att köra.
Tiden var 50-, 60-, 70- & i viss mån 80-talet.


Några skönheter jag inte skulle ha något emot att äga.


SUPER-SPORT-BILARNA

Värst av de värsta

Pagani Zonda Huayra
Pagani Zonda Huayra
Bugatti Veyron SS
Bugatti Veyron SS
Ferrari Enzo
Ferrari Enzo

Mångas drömbilar är de så kallade "Supersportbilarna".
Bilar långt bortom vanligt folks plånböcker och svensk vägkvalitet.

Bilar så extrema att dom mer är ingenjörskonstverk än fortskaffningsmedel.

Dra muspekaren över bilden på bilen för att se vilken bil det är.


Koenigsegg Agera RS
Koenigsegg Agera RS
Lamborghini Veneno
Lamborghini Veneno
McLaren 600LT
McLaren 600LT
Porsche 918 Spyder
Porsche 918 Spyder

Åsså den för närvarande värsta.... Bugatti Chiron.
Här testad av den kanske bästa, nåja i.a.f. roligaste, av motorjournalister - Jeremy Clarkson.

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång